Bevattningsförbud införs i Sölvesborg — gäller tillsvidare

Sölvesborg införde bevattningsförbud från fredag 26 juni vid 15:00 för att säkra vattennivåer och tryck i ledningsnätet.
Bevattningsförbud i Sölvesborg
Vad som införs
Sölvesborgs kommun har infört bevattningsförbud från fredagen den 26 juni 2026 vid 15-tiden, enligt SVT Nyheter.
Vad förbudet innebär
Förbudet gäller tillsvidare för alla som har kommunalt vatten från Sölvesborg Energi. Syftet är att behålla goda nivåer i vattenreservoarerna och säkra ett stabilt tryck i vattenledningarna. Under förbudet är det inte tillåtet att fylla pooler, badtunnor eller andra stora kärl, eller att vattna stora ytor med slang eller vattenspridare. Däremot är det tillåtet att vattna blommor och växter med vattenkanna eller med slang försedd med handmunstycke.
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

